-G.E.N.G-

Wednesday, January 12, 2011

Resepi puding caramel macchiato

Ok. Nama resepi mesti kasi gempak sket. MySpaceNi projek mengejut aku ngan kakak aku last week. Jom cekedout cane wat dia..


Bahan2 yg diperlukan:
4-5 biji telur ayam
1 cawan gula
1 cawan air
1 sudu kecil esen vanilla
1 tin susu cair
Secubit garam


Cara2 membuat:

1) Wat karamel dulu. Masukkan gula dalam kuali dan biar dia cair dengan api perlahan. Sampai dia da coklat2 gelap sket, ada buih banyak2, masukkan air sedikit demi sedikit (takut meletup). Biarkan sejuk sket.



2) Pukul telur + 1 sudu gula sampai kembang. Tips: cane nak tau adunan dah kembang? Warna asal kuning pekat tu da jadi cam cerah2 and creamy2 gitu..


disebabkan aku pemalas nak senang, aku pakai food processor je. 

Tips: kalau sesapa yg takde food processor, boleh pakai hand mixer or blender je pon boleh. Tapi kena cuci bersih2 la. Kang tak pasal2 jadi karamel hot n spicy plak~Tapi kalo sume diatas xde, pakai whisk je pon boleh (sediakan yoko2 pastu ok).


3) Masukkan susu, esen vanilla dan garam ke dalam telur yg da dipukul kembang tadi.

4) Masukkan gula hangus/karamel td ke dalam loyang.


5) Tuang adunan telur tadi.


6) Kukus selama 20 minit atau sampai masak. Tips: cucuk kat tengah2 loyang tu. Kalo pisau/lidi/garfu tu licin, maknanya da masak.

Finish product


Senang kan? Selamat mencuba..MySpace

5 comments:

nabilazhar said...

heheheh nama nak gempak jek....macchiato...hahhahah camno tah eja....i like puding caramel....nak sikit!!! :P

Aujinz said...

koh koh koh... baeklah..
akan try nanti petang.. koh koh koh

Siti Safiyyah said...

teringat kat kakak saya..dia kalau balik rumah time cuti suke giler buat kek la kuih la ape lah,hehe, gonna miss her so damn much!

nurul lalala said...

bell: mestila nak gempak. kasi org kagum sket~da abes da..ko wat la. nt bg aku rasa~hee


aujinz: da jadi ke pudingnye?


siti safiyyah: kakak mesti lagi terror kan? mintak resepi bole?

Myaby said...

gua rajin makan je x rajin masak. ngahahahahhahaha

Related Posts with Thumbnails