-G.E.N.G-

Tuesday, February 15, 2011

Wanita menarik..Siapakah dia?

Info ni aku dapat dari OMG Facts.com..Kepada semua wanita, kalau nak jadikan diri korang tu menarik, sila pastikan NISBAH PINGGANG-PINGGUL korang bersamaan dengan 0.7. 


Apakah nisbah pinggang-pinggul tu? Ikut formula di bawah:


Nisbah pinggang-ke-pinggul (WHR) ialah nisbah bagi lilitan pinggang seseorang berbanding lilitan pinggulnya. Ukuran ini boleh dikira dengan membahagikan lilitan pinggang dengan lilitan pinggul.
WHR, seperti lilitan pinggang ialah suatu alat untuk menganggarkan pembahagian lemak dalam badan. Bagi kebanyakan orang, dan mungkin terutamanya orang Asia, lemak di bahagian abdomen menyebabkan lebih banyak masalah kesihatan berbanding  lemak berlebihan di bahagian pinggul atau peha. Nilai WHR sebanyak 0.9 atau kurang dianggap sihat bagi kaum lelaki dan nisbah sebanyak 0.8 atau kurang dianggap sebagai petunjuk sihat bagi kaum wanita. Nisbah pinggang:pinggul sebanyak 1.0 atau lebih menandakan  peningkatan risiko bagi keadaan kurang sihat dan isyarat bahawa tindakan untuk  mengurangkan lemak di bahagian perut adalah langkah yang bijak.


So, kalo korang sume rasa nak kelihatan menarik dan rasa menarik, pastikan lah nisbah pinggang-pinggul korang tak lebih dari 0.7..for guys pulak = 0.9. Selamat mengukur~hahaha

2 comments:

AYuNG said...

ehehe..
malu la nk ukur..:D

nurul lalala said...

xyah malu2..xde org yg tau..hehe

Related Posts with Thumbnails