-G.E.N.G-

Wednesday, September 14, 2011

Hukum berkahwin dengan sepupu

Assalamualaikum uolls~




Sape yang tengah hot bercinta dengan sepupu sendiri??? Ok, isu ni mmg confusing kan? Ade yang kata boleh, ada yang kata tak boleh.. Aku usha kat IslamGrid:





Soalan

Assalamualaikum,

Saya ada satu kemusykilan yang ingin saya bertanya dalam hal perkahwinan. Saya adalah seorang wanita. Bolehkah saya berkahwin dengan sepupu lelaki saya walaupun ayah saya Dan ayah sepupu saya satu bapak....(ayah saya dan ayah sepupu lelaki saya adik beradik).
Ramai kata tak boleh. Dan ada kata boleh. Saya terelalu binggung tentang masalah ini.
Harap dapat memberi kejelasan tentang perkara ini. Terima kasih...

Nur

Jawapan

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
Di dalam Islam, sepupu tidak termasuk di dalam senarai mahram. Oleh itu, anda boleh berkahwin dengan sepupu anda. Wallahu 'Alam.





Sekarang dah tau kan????okbai~

6 comments:

ms. jana said...

sy pun pnah gak kapel spupu..tp xtahan...keluarga bantah...so berpisah sb hormatkan keluarga kedua2 pihak....bercinta spupu ni, kalau tahan, ada yg bawa bahagia, hubungan keluarga pun makin erat..tp ade gak yg bwak masalah di msa akan datang...eh, pnjang plak comment...pape pn all the best dan slalu mintak petunjuk Allah...^_^

nurul lalala said...

bt0l2..sy p0n ade kwn yg kapel ngan kazen..pon ditentang gak..rasenye kalo keluarga restu, xde masalah kot..huhu

nmS said...

ko ada kapel dgn sepupu ke? mungkinkah ko yg tnye soalan tu??hehehe..bowkey, aku xsure dpt p umah terbuka umah ko ke x tau..nak sgt pegiiii tp kakak aku suh balik umah dia..huhuhu..kalo xjd, aku pegi la umah ko tau..kite jumpe next week la nak..

nurul lalala said...

haha..xde maknanya aku nak tanye pastu nak publish kat sini..kalo aku tanye aku diam2 je..opps!!haha..


ko dtg la uma aku jap. pastu gi la uma akak ko...............next week nak jumpe ble lak?

Sayed Nofal said...

ia dijelaskan dalam surah an-Nisa: Ayat 23 yang bermaksud, “Diharamkan kepada kamu mengahwini ibu kamu, anak kamu, adik-beradik kamu, emak saudara sebelah bapa, emak saudara sebelah ibu, anak saudara perempuan bagi adik-beradik lelaki, dan anak saudara perempuan bagi adik-beradik perempuan.”

muntotunggek said...

yeay ! boleh kawen ! :)

Related Posts with Thumbnails